هنرمند سعودی در آثار خود به زندگی و از دست دادن می اندیشد


نویسنده: عدنان نگاری

عبیر سلطان مجموعه‌ای از لحاظات مختلف را ثبت و ضبط کرده و در آرشیو خود نگهداری می‌کند.
در هوای سرد یا گرمای طاقت‌فرسا، او را می‌توان در حال پرسه زدن در محله‌های دور افتاده در جستجوی عکس‌های لحظه‌ای از زندگی مردم آن ناحیه و تلاش برای قرار دادن این تصاویر در قاب دوربینش، پیدا کرد. روند کاری او به تمرینهای او به عنوان یک هنرمند شکل می دهد. جدیدترین اثر این هنرمند با عنوان «خورشید را به چشمانم خواهم برد» تا 2 مارس در نمایشگاه نور ریاض در منطقه JAX به نمایش گذاشته شده است. 
سلطان درباره این نمایشگاه گفت: «خوشحالم که در کنار هنرمندان شگفت انگیز در نور ریاض شرکت می‌کنم. این یک راه عالی برای گفت‌وگوی همه‌ی این روایت‌ها با یکدیگر است و امیدوارم مخاطب را با خود همراه کنم تا دنیایی را که خلق کرده‌ام کشف کند.»
سلطان یک هنرمند نوظهور عربستانی است که تجربیات خود را به عنوان راهی برای برانگیختن پاسخ‌های احساسی مخاطبانش ارائه می‌کند. سلطان با رویکردی جدید به موضوع نمایشگاه که «هویت‌های شکست‌خورده، آینده‌های مشترک» است، مرز میان واقعیت و داستان را محو می‌کند. او با الهام از رنگ آبی، جهان‌های جایگزین و در عین حال واقع‌گرایانه را از طریق حالت‌های مرسوم داستان سرایی بصری بررسی می‌کند.سلطان که در ریاض مستقر است، به دنبال سایه‌های آبی به شهر ساحلی جده کشیده شد. او دریا، بازارهای ماهی و یک موزه را مناسب کار خود پیدا کرد. وی گفت:«چندی پیش با دوستانم طرحی در مورد مهاجرت و بچه‌های دریا نوشتم تا اثری را از پس آن خلق کنیم و مدام به آین ایده فکر می کردم. جده همیشه به من احساس دلتنگی می‌داد. ایده دریا مدام در ذهن من تکرار می‌شد و می‌خواستم تا حدی آن را ثبت کنم.»
عنوان اثر از آهنگ بیورک "Sun In My Mouth" الهام گرفته شده بود و او را به نوشتن قطعه کوتاهی سوق داد که نقطه شروع او شد. نصب ویدیویی سه صفحه ای که به سفارش نور ریاض انجام شده است، برخوردهای مختلفی را در ریاض و جده به نمایش می گذارد. لحظاتی که او انتخاب کرد بر اساس ملاحظات زیبایی شناختی نبود، بلکه بر اساس احساساتی بود که آنه لحظه‌ها برمی‌انگیختند.
جهانی که این هنرمند سعودی می‌آفریند ریشه در گریز نیست بلکه وسیله‌ای برای اندیشیدن به واقعیت‌های کنونی ماست. کار او به ظاهر ساده است اما پیچیدگی‌های تجربه بشری را در عین این سادگیِ دلفریب تداعی می‌کند. این هنرمند در نهایت گفت:«وقتی مردم مقابل اثر من قرار می‌گیرند، امیدوارم بتوانم احساسی که در حین خلق اثر داشته‌ام را در چشم‌ها و تن آن‌ها ببینم و در عین حال  مخاطبانم خود و تجربیاتشان را در این اثر یافت کنند.»
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها